See the Good in Others ( Melihat Kebaikan Dalam Diri Orang Lain)

Assalamualaikum wbt. Hai dan assalamualaikum (again lol). Baiklah. Topik hari ini. Saya nak cakap pasal "see the good in everyone" atau erti kata lain.. nampak kebaikan dalam semua manusia. Jadi, saya tahu semua orang ada kebaikan dan keburukan masing-masing. Stereotaip umum mengatakan orang yang menutup aurat, bertudung labuh ni alim.. orang yang freehair ni sebaliknya. That is so wrong guys!

So, aku ada kenal sorang ni. Aku kenal dia tahun lepas. Dia freehair, siap kaler lagi rambut.. dia tua daripada aku. Tapi dia baik je.. and one thing yang aku perasan kat dia is ... Dia pemurah. Pemurah.. yes pemurah. Contoh en.. ada makcik jual kerepek kat depan bank.. dia memang selalu gak beli. Next, haritu aku jalan dengan dia dekat mcm pasar ah .. tmpt orang jual makanan camtu en.. then adalah orang minta derma pakai jubah putih. Aku mula2 cam berat hati nak derma tapi en.. bila member aku ni dia derma .. so automatik aku terikut dia.. aq pun derma gak.

Tu kebaikan dia yang aku nampak ah. Aku doakan dia berubah ke arah lebih baik insyaAllah. Btw, dia sambung degree kat tempat lain.. hmm sedih pun sedih. Tapi aku harap dia jumpa member yang lebih baik kat sana and mana tahu.. lepas ni dia jadi baik dari dulu. InsyaAllah.

As a conclusion, aku harap kita semua dapat melihat kebaikan dalam diri semua orang. Sejahat-jahat mana pun kawan kau, musuh kau atau sapa2 je. Ingat.. kita kena fokus pada kebaikan orang ya. That's how kita nak develop a clean heart. Bye. Thanks for reading my content. Assalamualaikum. Have a great Ramadhan!

P/s : waktu aq tengah type ni.. aku dengar jiran masak untuk sahur haha. Bau sedap pun ada. 😂

Comments

Popular posts from this blog

6-8 July

Yayasan Sukarelawan Siswa Interview 2019

Futsal Family